OPEN CALL
LOGIN
REGISTER
FEATURED WORKS
ARTISTS
EXHIBITIONS
E-MAGAZINES
THE GALLERY
Akkara Naktamna
หาดสมมติ

อัคราเป็นศิลปินภาพถ่ายที่เริ่มต้นงานด้วยการถ่ายภาพข้างถนน (Street Photography) ต่อมางานของเขาโน้มเอียงมาเป็นภาพถ่ายเชิงความคิด (Conceptual Photography) และทดลองสิ่งต่างๆในเชิงภาพถ่าย เช่นงานชุด “สัญญาณ” (Signs), “ผี” (Demonic) หรืองานชุด “Uncertainties of Their Hopes” งานของอัคราจะวิพาษก์ประเด็นที่เกี่ยวข้องกับสังคมที่เขาอาศัยอยู่ ตีความและมองไปยัง “พื้นที่ส่วนรวม” งานชุด “หาดสมมติ” เป็นจุดเริ่มต้นกลายๆในการมองกลับด้านและพูดถึงเรื่อง “พื้นที่ส่วนตัว” ที่เขาไม่เคยไปแตะมาก่อน

ในวัยเด็ก น้อยครั้งที่อัคราจะไปเที่ยวทะเลกับครอบครัว ความทรงจำส่วนนี้สูญหายจนไม่สามารถซ่อมแซมได้ ไม่ต่างกับเรื่องครอบครัวของเขา ทุกวันนี้เมื่อไหร่ที่ไปทะเล อัครามักจะพบเจอหลายๆครอบครัวนั่งกันเป็นกลุ่มๆ สายตาจ้องมองยังท้องทะเลไกลออกไป ไร้คำพูดใดๆ เหมือนกับภาพวาดหรือการแช่ภาพของหนังอาร์ตอันแสนอึดอัด เขาจะนึกอิจฉาแทบทุกครั้ง แต่ในทันใดนั้นเอง อัคราก็พบว่าตัวเองนั่งข้างๆกับพ่อแม่และพี่ชาย มองทะเลด้วยกันเงียบๆเหมือนครอบครัวอื่นๆ บนชายหาดแห่งหนึ่งในความทรงจำปลอมๆของเขา


SITTING ON THE IMAGINARY BEACH

Akkara is a photo artist who began his practice in Street Photography and later developed into Conceptual Photography, which included many experimental projects including “Signs”, “Demonic”, and “Uncertainties of Their Hopes”.  Akkara’s works normally examine and critique the social issues that he faced, which reflects his point of view and interpretation of the outside world.  In this work, “Sitting on the Imaginary Beach”, he has adopted a reflective process looking back into his own world, an area he has not explored in the past.

In his childhood, Akkara rarely had moments of enjoying the beach with his parents. These parts of his early experiences have been largely lost and damaged along with much of his early family life. Now when going to the beach, Akkara frequently observes many people gathering with their families, sitting and looking far out at the sea in silence. To him, this looks like a scene from a painting or from an awkwardly long scene in an art movie. At those moments he often felt jealous of them but, would in his imagination find himself sitting on the same beach along with his parents and his brother also gazing peacefully out to the sea just like other families.

⬤ ⬤ 

อัครา นักทำนา เกิดที่กรุงเทพฯเมื่อปี 1979 เริ่มถ่ายภาพด้วยตัวเองในปี 2008 โดยได้รับแรงบันดาลใจจากหนังสือภาพของ Elliott Erwitt และหนังเรื่อง Pecker ในปี 2012 เขาได้ร่วมก่อตั้งกลุ่มช่างภาพ Street Photo Thailand อัคราเคยเข้ารอบสุดท้ายของการประกวดภาพถ่ายแนวสตรีทตั้งแต่ปี 2013 ในเทศกาล Miami Street Photography Festival และได้แสดงผลงานในเทศกาลถ่ายภาพหลายรายการ อาทิเช่น Singapore Photo Festival 2016, Photo Bangkok Festival 2015-2018. Signs หนังสือภาพถ่ายของเขาที่ทำขึ้นในปี 2016 ปีเดียวกับงานแสดงภาพถ่ายเดี่ยวครั้งแรก ถูกรวบรวมเข้าไปไว้ที่ Franklin Furnace Archive และ MoMA Library กรุงนิวยอร์ก ซึ่งเป็นส่วนหนึ่งของงานประกวดหนังสือภาพถ่าย the Anamorphosis Prize อัคราก่อตั้งอีแมกกาซีน CTypeMag เพื่อโปรโมตงานภาพถ่ายชุดที่น่าสนใจทั่วโลก
 

Akkara Naktamna Born in Bangkok in 1979. Began shooting as a self-taught photographer around 2008 influenced by Elliott Erwitt's book and comedy movie called Pecker. In 2012, he co-founded Street Photo Thailand. Akkara was selected in some finalists of street photography competitions, and photo festivals such as Miami Street Photography Festival 2013, Singapore Photo Festival 2016, Photo Bangkok Festival 2015-2018. Signs — his zine was made in 2016 along with his solo exhibition which was collected by Franklin Furnace Archive and MoMA Library as part of the Anamorphosis Prize. Akkara created an e-magazine called CTypeMag to promote interesting contemporary photographic works around the globe.