(Scroll Down for English Version)
กระแสไฟฟ้าที่ส่งผ่านอากาศและสายสัญญาณ แปรเปลี่ยนเป็นข้อมูล แสดงผลบนตัวรับต่างๆไม่ว่าจะเป็นหน้าจอมือถือ คอมพิวเตอร์ หรือทีวี มักมีสิ่งรบกวนเกิดขึ้นได้ มันแทรกซ้อนให้เกิดภาพบิดเบี้ยว ไม่ต่อเนื่อง จนเกิดความหมายที่เปลี่ยนไป ไม่นับการจงใจที่ทำให้มันบิดเบี้ยวจากส่งผู้ส่งสารต่างๆที่ต้องการให้ได้รับชุดข้อมูลเพียงด้านใดด้านหนึ่งแบบเดียวกับโฆษณาชวนเชื่อของฝ่ายการเมือง ยิ่งในยุคการระบาดครั้งใหญ่ของ COVID-19 ที่ผู้คนถูกกักตัวในห้องเพียงลำพัง ข่าวสารจำนวนมหึมาที่ส่งออกมาจากผู้ผลิตหรือผู้มีอำนาจต่างๆ ย่อมมีผลในด้านความรับรู้ สภาพจิตใจ ไม่ต่างกับเหล่าผู้คนกำลังถูกจับทดลองในห้องปิดตายที่บรรเลงเพลงประหลาดหรือเสียงรบกวนส่งตรงเข้าไปในสมอง จนเกิดอาการหลงผิดและเป็นบ้าในที่สุด
งานภาพถ่ายชุด The Quarantine Report ของศิลปินภาพถ่ายชาวไทย เกริกบุรินทร์ เกิ้งบุรี ที่บันทึกช่วงเวลาการกักตัวที่บ้านของเขาในช่วงล็อคดาวน์ในเมืองไทยเป็นเวลา 1 ปี สื่อทีวียังเป็นสื่อหนึ่งที่มีความสำคัญโดยเฉพาะในชนบทที่เป็นช่องทางในรายงานสถานการณ์โรคระบาดของหน่วยงานราชการ รวมถึงรายการข่าวที่แข่งกันเสนอข่าวคนตายในบ้านไม่เว้นแต่ละวัน หนังละครอภินิหาร การขายตรงที่ดูแปลกพิศดาร ปะปนไปด้วยคลื่นรบกวนเป็นระยะๆ เป็นดังสัญลักษณ์และสัญญาณเตือนว่า สิ่งที่เรากำลังจ้องดูขณะนี้มันเป็นเรื่องเหนือจริงทั้งสิ้น มันบังคับให้ผู้คนต้องมีสติอย่างขีดสุด ไม่ให้หลุดเข้าไปในลูปและเดินวนอย่างไม่มีที่สิ้นสุดในข้อมูลลวงเหล่านี้
เกริกบุรินทร์ เกิ้งบุรี เป็นศิลปินภาพถ่ายและช่างภาพอิสระจากเชียงใหม่ ประเทศไทย สำเร็จการศึกษาระดับปริญญาโทด้านการถ่ายภาพจาก University of the West of England Bristol สหราชอาณาจักร ภาพถ่ายของเขาโดดเด่น เต็มไปด้วยความตลกร้ายและความลึกลับ ผลงานของเขาเน้นไปที่การสังเกต วิพากษ์วิจารณ์ และเสียดสีสังคมไทย โดยสำรวจประเด็นเกี่ยวกับอัตลักษณ์ วัฒนธรรม และการเมือง งานของเขาจัดแสดงทั้งในไทยและต่างประเทศ อาทิ อังกฤษ ออสเตรเลีย เยอรมัน อิตาลี สิงคโปร์ ฯลฯ
The Quarantine Report
นิทรรศการภาพถ่ายเดี่ยวโดย เกริกบุรินทร์ เกิ้งบุรี
ภัณฑารักษ์ : อัครา นักทำนา
20 พฤษภาคม – 24 มิถุนายน 2566
[เปิดนิทรรศการ เสาร์ที่ 20 พฤษภาคม เวลา 18.30 – 21.00 น.]
คัดมันดู โฟโต้ แกลเลอรี่
87 ถนนปั้น แขวงสีลม เขตบางรัก กรุงเทพฯ 10500
แกลเลอรี่เปิดเฉพาะ อังคาร, พฤหัส และเสาร์ ระหว่างเวลา 11.00 – 18.00 น.
The electrical current transmitted through the air and signals that are transformed into data and displayed on various receivers, such as mobile phone screens, computers, or televisions, can often be subject to interference that causes distorted, discontinuous images and altered meanings. This interference can be intentionally caused by senders of certain messages who wish to convey only one perspective, much like political propaganda, especially during the COVID-19 pandemic when people are isolated and bombarded with a plethora of information from producers and authorities. This phenomenon can affect one's perception and mental state, not unlike those undergoing sensory deprivation or experimental confinement, where weird music or disruptive noise can lead to confusion and ultimately insanity.
The Quarantine Report, a photo series by Thai photographer Krerkburin Kerngburi records his year-long quarantine at home during the lockdown in Thailand. The media remains an important source of information, particularly in rural areas, as it serves as a channel for reporting the pandemic situation by government agencies, as well as competing news programs reporting on daily deaths in homes. Supernatural television dramas, direct sales pitches, and bizarre news segments are interspersed with intermittent waves of interference and glitches, serving as symbols and warnings that what we are currently watching is, in fact, beyond real. It forces people to be extremely mindful, not to get trapped in a loop and wander endlessly in the web of false and fake information.
The Quarantine Report
A solo exhibition by Krerkburin Kerngburi
Curated by Akkara Naktamna
20 May – 24 June 2023
[Opening party Sat 20 May, 6.30 – 9.00 pm.]
Kathmandu Photo Gallery
87 Pan Road, Silom,
Bangkok 10500 Thailand
Opening hours from 11.00 am – 06.00 pm. Only Tuesday, Thursday & Saturday
Krerkburin Kerngburi (b.1988) is a photographer from Chiang Mai, Thailand. He graduated with a Master of Art in Photography from the University of the West of England, Bristol, UK (2020) and is currently working as a photo artist and an independent photographer. His photographs are distinguished by their satire and enigmatic quality. His work focuses on observation, criticism, and social commentary of Thai society, exploring issues related to identity, culture, and politics. His work has been exhibited both in Thailand and internationally such as in Australia, Germany, Italy, Singapore, the United Kingdom, etc.